Biztosan te is tapasztaltad már, hogy egyre nehezebb minőségi, szakképzett, lelkiismeretes munkatársakra szert tenni, amire az általánosságban jellemző fluktuáció még rátesz egy lapáttal. Egyre nagyobb erőfeszítéseket kell tenni annak érdekében, hogy megtaláljuk és meg is tudjuk tartani a vállalkozásunk javára váló alkalmazottakat. Ebben szeretnénk most segíteni cikkünkkel.
A munkavállalói élmény (employee experience) egyaránt vonatkozik arra, hogy a munkavállalók hogyan érzik magukat fizikailag és mentálisan, egyéni és csapatszinten. Mindez nem csak a munkahelyen töltött időszakra vonatkozik. Abban a másodpercben indul, amikor a még jövőbeli alkalmazott megpillantja az álláshirdetést, és egészen a távozás pillanatáig tart. Sőt, egyesek még azt is beleszámítják, hogy az emberek a belépés előtt mit hallanak a cégről, a felmondást követően pedig mit mesélnek volt munkahelyükről.
Tudtad, hogy egy alkalmazott leváltása átlagosan akár 6-9 havi fizetésbe is kerülhet? Gondolj bele, mennyi mindenre van szükség a folyamat során: a felmondás adminisztrációjától kezdve, a toborzásra és kiválasztásra szánt időn át, az új alkalmazott beilleszkedésére és képzésére fordított munkaerőig. Nem beszélve arról, hogy a pozitív közérzet a munkavállalók 61%-a szerint a termelékenységet és a pénzügyi eredményeket is növeli. Azok a cégek, akik ezt már felismerték, egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a munkavállalói élményre.
Az alkalmazottak elvárásainak meghallgatása már nem opcionális, hanem alapvető fontosságú a pozitív munkavállalói élmény megteremtéséhez. Íme három gyakori elvárás és néhány hasznos, költséghatékony tipp.
Egyre többen keresik a rugalmas munkakörülményeket, és sok vállalkozás alkalmazkodni is tud ehhez az igényhez, így ha nem teszel lépéseket afelé, hogy megteremtsd erre lehetőséget akár távoli, akár hibrid munkavégzés formájában, akkor könnyedén elhappolhatják előled a versenytársaid az értékes munkaerőt. Akkor sem kell aggódnod, ha céged működése szempontjából egyszerűen nincs lehetőséged a home office bevezetésére, léteznek más módszerek is a munkahelyi rugalmasság biztosítására. Lehetővé teheted például a rugalmas munkabeosztást. Az alkalmazottaid dolgozhatnának például tömörített munkarendben csak heti 4 vagy akár 3 napot, esetleg igény szerint kezdhetnék korábban vagy később a műszakot egy előre meghatározott, például 2-3 órás eltolódásig, de az is lehet megoldás, ha minden pénteken előbb kezditek a hétvégét.
Sajnos önmagában még nem elég a rugalmas munkakörülmények biztosítása. Az alkalmazottaknak arra is szükségük van, hogy ne szenvedjenek hátrányt a flexibilitás miatt: ne legyen gátja a szakmai fejlődésüknek az, ha nem járnak be az irodába, és ne érezzék a bizalom hiányát a túlzott ellenőrizgetéssel.
A munkavállalók jóllétének támogatása című cikkünkben kifejezetten ahhoz nyújtunk tanácsot, hogyan tudod elősegíteni a távmunkában dolgozó kollégák munka és magánélet közötti egyensúlyának megteremtését.
Hiába fejlődik rohamosan a céged digitálisan, ha nem gondoskodsz alkalmazottaid digitális készségeinek továbbképzéséről is. A produktivitást is gátolja a bizonytalan eszköz- és szoftverhasználat, így érdemes lehet befektetni ilyen jellegű tanfolyamokba, főként, ha van rá igényük.
Tipp: Hogyan mérheted fel egyszerre több munkavállaló igényeit egyszerűen, anonim módon? Használd a Microsoft Forms vagy a Google Forms kérdőíves megoldását!
Mindezt megoldhatod házon belül is, például havi egy tematikus tanulós csapatépítés bevezetésével, amikor átadod a tudásod beosztottjaidnak, vagy megosztjátok egymás között a tapasztalataitokat.
Lehetőséget biztosíthatsz egyéb szakmai képzésekre is, ezáltal biztosítva alkalmazottaid karrierjének előremenetelét. Költséghatékony megoldás lehet az is, ha az elmúlt időben egyre növekvő számú ingyenes online webináriumok, előadások közül válogatsz, és felhívod rájuk munkatársaid figyelmét. Biztosan értékelni fogják az erőfeszítéseidet.
A hibrid munkavégzés és a folyamatok digitalizálása következtében egyre kevesebb a személyes kapcsolat a munkatársak között, ezért nem árt odafigyelni rá, hogy a közvetlen kommunikáció ne szakadjon meg teljesen a csapatokon belül.
Szervezz közösségi eseményeket: nem kerül semmibe, mégis hetente egy közös ebéd vagy havi egy kirándulás sokat tud dobni a munkavállalók közérzetén.
Teremts együttműködési lehetőségeket: a projektmunkák során az online megbeszélések és e-mailezések mellett az alkalmankénti közös ötletelések, workshopok, brainstorming mind olyan lehetőségeket kínálnak, amikor a különböző területeken dolgozó kollégák aktívan dolgozhatnak együtt. Ezáltal jobban megismerhetik egymást, így a jövőbeli közös munka is hatékonyabb lehet.
Így küzdd le a hibrid munkavégzés kihívásait! című cikkekben gyakorlati megoldásokat, konkrét digitális eszközöket gyűjtöttünk össze a home office-ban és az irodában dolgozók munkájának összehangolásához.
Alakítsd át az irodai tereket: azoknál a cégeknél, ahol az alkalmazottak kényelmesen tudnak otthonról dolgozni, viszont időnként igénylik a személyes találkozást, az irodai jelenlét elsősorban a kapcsolattartásról és a kollaborációról szól. Több vállalkozás már alkalmazkodott is ehhez, és a temérdek munkaállomás összezsúfolása helyett a nyíltabb, tágasabb, szellősebb tereket kezdték el preferálni. Kikerült néhány íróasztal, szék és monitor, a helyére pedig kanapék, korszerű technológiával felszerelt tárgyalók kerültek, néhányan pedig még a konyha és ebédlő részleget is újragondolták, hogy megfeleljenek a munkavállalók igényeinek, és teret biztosítsanak a csapatmunkára, közösségépítésre.
Biztosíts alkalmat a nyílt kommunikációra: ne csak hangoztasd, hogy kíváncsi vagy az alkalmazottak véleményére, hanem valóban hallgasd meg őket, sőt, időnként kérj tőlük visszajelzéseket akár személyesen, akár elektronikus kérdőívek formájában. Ne felejtsd el megfogadni a tanácsaikat, és lehetőség szerint beépíteni őket az üzletmenetbe.
A pozitív munkavállalói élményhez hozzájáruló tanácsaink többségét nem lehet egyik napról a másikra megvalósítani. A legfontosabb, hogy napirenden legyen a változásokra való törekvés, hogy összhangban legyél a kollégáiddal, valamint hogy a stratégia kialakítása során szem előtt tartsd a szervezeti kultúrát és a vállalat értékeit.
Összefoglalva ezeket érdemes átgondolni, ha szeretnél lépéseket tenni a pozitív munkavállalói élmény érdekében:
rugalmas munkakörülmények megteremtése (munkahely, munkaidő)
karrierépítési, fejlődési lehetőségek biztosítása (külső képzések, belsős tanfolyamok, ingyenes webinarok)
közösségépítés (csapatépítők, közösségi események, csapatmunka, nyílt kommunikáció)